Odabir profesije je izuzetno težak izazov. Prvu odluku za budućnost donosi dijete već u IX razredu kada bira koju srednju školu će da upiše. Često, čak i nakon završene srednje škole, mlada osoba ne zna baš čime bi se željela baviti u životu i čime bi se rukovodila pri odabiru svog profesionalnog puta. Treba li odabrati dobro plaćenu i uspješnu industriju? Može li odbaciti moderne trendove i razvijati se u oblasti vlastitih strasti – raditi ono što donosi radost i zadovoljstvo? Jedno je sigurno - podrška roditelja je ključna u ovoj teškoj odluci!
Šta želim biti kad porastem?
Ovo pitanje prati dijete od malih nogu! Uostalom, svako dijete bi željelo biti odraslo. Naravno, prve "odluke" se donose vrlo dinamično. Jednog dana dijete samouvjereno izjavljuje da će u budućnosti biti sportista. Nekoliko dana kasnije, sa jednakim samopouzdanjem u glasu, odgovara da želi biti doktor. Nakon nekoliko mjeseci već možete napraviti čitavu listu poslova koji su odbijeni skoro jednako brzo kao što su i odabrani. To je sasvim normalno - ličnost mlade osobe se polako razvija, a svijest o vlastitom "ja", o svojim vrlinama i slabostima dolazi mnogo kasnije, često tek u odrasloj dobi.
Prve važne profesionalne odluke mlade osobe
Prvu odluku o svojoj budućnosti dijete donosi u devetom razredu osnovne škole. Tada odlučuje koju srednju školu će da upiše. U dobi od 13-14 godina dijete mora izabrati oblast svoje buduće specijalizacije ili naučni profil kojim će se baviti u narednim godinama.
Učenicima strukovnih škola je malo lakše. Već nekoliko godina uče tajne izabranog zanimanja, a svoja znanja i vještine provjeravaju na stručnom ispitu. Oni već posjeduju kvalifikacije i kompetencije potrebne za preuzimanje plaćenog posla, iako naravno još uvijek mogu unaprijediti svoje obrazovanje na odabranim studijama. Srednjoškolci koji žele da studiraju, moraju da izaberu smjer studija, a to je još jedna važna životna odluka.
Kako podržati svoje dijete u odabiru profesije?
Roditelji treba da razmišljaju o budućnosti svog djeteta od prvih godina njegovog života. I u situaciji izbora (i srednja škola i fakultet) pružiti podršku svom djetetu, pomoći da se razbiju sumnje, ukazati na prednosti i nedostatke rješenja, mudro savjetovati. Međutim, postavlja se pitanje kako podržati svoje dijete i izbor svog djeteta kada je u pitanju buduća profesija?
Sopstvene ambicije na stranu
Prirodno je da roditelji žele najbolje svom djetetu. Sanjaju da njihova djeca imaju dobro plaćen i unosan posao koji će im omogućiti da brzo napreduju u karijeri i žive što lagodnijim životom. Ali isto tako, roditelji se često izgube u dobrim namjerama i umjesto davanja savjeta, počinju nametati svoje mišljenje i izbore. To što dijete nije kopiralo snove roditelja i nije postalo ljekar, pravnik ili inženjer, ne znači da su roditelji griješili u odgoju. Naprotiv – samostalan izbor i izbor na svoj način znači da je mlada osoba svjesna, ambiciozna, odgovorna, da želi da uzme život u svoje ruke!
Novac ne donosi sreću?
Da li visina zarade u datoj profesiji treba da bude ključni kriterijum za izbor buduće profesije? Svaki roditelj želi da njegovo dijete u budućnosti dobro zarađuje. Često roditelji preferiraju za svoju djecu profesije koje mogu omogućiti lagodniji život čak i ako je ta profesija u suprotnosti sa željama djeteta. Nažalost, plate u različitim zanimanjima jako variraju. Međutim, ukoliko roditelji od najranije dobi počnu izlagati dijete njihovoj željenoj profesiji, vrlo je izgledno da će i dijete da prihvati tu profesiju kao svoj vlastiti izbor. S druge strane, vrijedi razmisliti na koje načine vaše dijete može da kombinuje svoje idealno zanimanje kako bi zaradilo više od prosječne plate za datu poziciju.
Donošenje vlastitih odluka
Istina je da roditelji bolje poznaju tržište rada od svoje djece, da imaju više znanja o profesionalnom životu i godine iskustva. Međutim, to nije razlog da namećete svoju odluku svom djetetu. Niko bolje ne zna šta adolescenti imaju na umu, šta ih gura naprijed, čime bi željeli da se bavi - od njih samih. Izbor buduće profeije bi trebala biti odluka djeteta, na kraju krajeva, njihova budućnost je u pitanju. Ako se pokaže da je izbor pogrešan, djeca, a tad već odrasle osobe, će morati da prihvate i isprave svoje životne greške, a ne njihovi roditelji.
Radost, zadovoljstvo, ispunjenje
Svaka odrasla osoba većinu svog života provodi na poslu. Ako joj se ne sviđa posao koji radi, može vrlo brzo da pregori. Rad koji ne donosi zadovoljstvo, radost i zadovoljstvo smanjuje kvalitet života. Brzo dovodi do razdražljivosti, negativnih emocija, osjećaja beznađa, depresije.
Stoga, na pitanje djeteta: "Koju profesiju da odaberem?" roditelji bi trebali odgovoriti na prvom mjestu: "Onu koja će ti pružiti radost i zadovoljstvo, u kojoj ćeš se osjećati dobro."
Kako pomoći svom djetetu da izabere karijeru?
Roditelji treba da razmišljaju o budućem izboru zanimanja svog djeteta od prvih godina njegovog života. Postoje profesije kojima mladi ljudi moraju posvetiti svoje djetinjstvo - na primjer, sportista, plesač, muzičar. I iako u odraslom životu dijete uvijek može promijeniti branšu i kvalifikovati se za sasvim drugu profesiju, vrijedno je sugerirati svom djetetu različite puteve karijere od najranije dobi, razvijajući znanja i vještine u određenom smjeru.
Posmatrajte ih od malih nogu
Svaka osoba ima talente i prirodne predispozicije. Kod djece se talenti i predispozicije manifestiraju tokom svakodnevne igre, pri obavljanju raznih rutinskih aktivnosti. To se ne odnosi samo na specifične vještine (npr. skonost ka umjetnosti), već i na karakterne osobine i tzv. meke vještine (npr. organizacijske vještine, izuzetna kreativnost). Roditelj koji poznaje svoje dijete može mu pomoći da razvije svoje prednosti i poradi na njegovim slabostima, na primjer, predlaganjem igara ili vannastavnih aktivnosti usmjerenih na određeni aspekt.
Ponudite razne vannastavne aktivnosti
Dijete ne može pronaći hobi ili strast bez isprobavanja različitih stvari. Zato je važno osigurati da se dijete okuša u raznim aktivnostima! I iako to može biti neugodno sa stanovišta roditelja, trebali bi dozvoliti djetetu da odustane od nastave i počne nešto novo, ako mu se odabrana aktivnost ne sviđa više. Naravno, vrijedi ohrabriti nastavak avanture, ali ne pokušavati zadržati dijete na silu na nekoj aktivnosti.
Pomozite da otkrije prednosti i slabosti
Svijest o sopstvenom "ja", o svojim karakternim osobinama je znanje koje često dolazi tek u odraslom dobu. Roditelji, gledajući dijete sa strane, iz daljine, mogu mu pomoći da otkrije svoje unutrašnje ja. "Ko sam ja? U čemu sam dobar/a? Šta bih mogao/la popraviti? Čemu se moram posvetiti?” Naravno, važno je pohvaliti i uvjeriti dijete da se radom i trudom mnogo postiže, da ako nešto ne radi ili ne zna dobro, da to nije ništa loše, da samo treba raditi, učiti, vježbati i da je to način da se svakim danom postaje sve bolji i bolji.
Zajedno istražite tržište rada
Struktura tržišta rada, zahtjevi za datu poziciju, dužnosti, odgovornost, nivo zarade, specifičnost preduzeća, mogući razvojni putevi – djeca najčešće ne znaju šta ih tačno čeka u datoj profesiji. Roditelji, kao iskusniji, trebaju pomoći djetetu da dobije najvažnije informacije koje će mu pomoći da donese najbolje odluke za sebe.
Primjer - kako usmjeriti dijete da izabere profesiju programera?
Dijete ne mora sanjati o tome da postane programer – do određene godine možda neće ni znati da takvo zanimanje postoji. Međutim, ako ih privlače nove tehnologije, vole interakciju s njima, znatiželjni su kako funkcionira tehnologija, onda svakako vrijedi razmišljati o poboljšanju digitalnih kompetencija od najranije dobi. Ili je možda hobi vašeg djeteta igranje kompjuterskih igrica? Koji mali gejmer ne bi želeo da kreira svoju igru?! Na kraju krajeva, to je odlična zabava, tokom koje će napraviti prve korake u karijeri programera. Pa čak i ako dijete nije bilo izloženo korištenju tehnologije, učenje programiranja od najranije dobi, može usmjeriti dijete ka izboru upravo ove profesije.
Poboljšanje kompetencija potrebnih svakom programeru
Programer u svom radu koristi niz različitih kompetencija. Mora se voditi uzročno-posljedničnim vezama, kombinovati kreativno i logično promišljanje, konstantno tragati za rješenjima problema i znati se nositi sa neuspjehom i greškama. Svakodnevno analizira probleme, dizajnira, testira i implementira rješenja, učeći na vlastitim greškama. Stoga je vrijedno ponuditi djeci takve aktivnosti i igre koje će produbiti ove kompetencije od najranije dobi.
Škola programiranja Coding Giants Bosne i Hercegovine
Također je vrijedno upisati dijete na vannastavne aktivnosti - na primjer na kurs programiranja. Na taj način dijete neće samo steći znanja i kompetencije, već će svoja interesovanja pretvoriti u hobi. U budućnosti će moći da se bavi svojim strastima kao dijelom svog posla i postaće zaista sretna i zadovoljna osoba, koja radi posao koji voli. A čak i ako odustane od programiranja, stečeno znanje i vještine i dalje će moći koristiti na razne načine. Coding Giants škola programiranja ima posebno dizajnirane programe u kojima djeca na zabavan način uče programirati.
FAQ:
Kako pomoći svom djetetu da izabere profesiju?
Posmatrajte njegove snage i slabosti, interesovanja i talente od malih nogu. Ponudite razne oblike provođenja slobodnog vremena, prijavite ih na dodatne aktivnosti kako bi stekli različita iskustva. Pomozite u organizaciji informacija o tržištu rada i određenim zanimanjima.
Vrijedi li usmjeravati dijete u određenom smjeru?
Naravno, samo ako je to u skladu sa njegovim/njenim interesovanjima i ako se dijete želi u tome razvijati. Na primjer, ako dijete voli nove tehnologije, igrice i ne može napustiti kompjuter, vrijedi razmisliti o časovima programiranja i kombinirati ugodno s korisnim.
Kako postati programer?
Često se već u osnovnoj školi pojavi san da postanete programer. Ako dijete u ovom uzrastu počne učiti i testirati svoje vještine, tada će na pragu odrasle dobi moći početi zarađivati na njima. Važno je ovo interesovanje pretvoriti u strast. Na primjer, vrijedi upisati svoje dijete na kurs programiranja u Coding Giants školi programiranja, tokom kojeg će učiti u lijepoj atmosferi, na zabavan način, uz podršku nastavnika – mentora.